سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرای اندیشه

گه گاهی که بلند بلند فکر می کنم در این صفحه منعکس می شود .

 

در ایام انتخابات قسمت کوتاهی از یک حدیث که به نقل از امیر المؤمنین علی (ع) در برخی کتابهای روایی آمده است متن پیامکی را تشکیل می­داد که دست به دست میان باورمندان به کلمات نورانی عترت طاهره (ع) از هر دو گروه احمدی نژادی و موسوی می­گشت . متنی که می­کوشید تا با بیان علامتی از اصحاب دجال که در آن روایت آمده ( ملبس بودن به پوششی سبز ) به هواداران سبزْ نمادِ موسوی هشدار دهد تا خود را از صف او بیرون آورند تا مبادا از مصادیق این حدیث باشند و یا بفهماند که از مصادیق یاران دجال هستند . ارسال کنندگان آن پیامک در واقع بی آنکه خود بدانند و شاید هم در برخی از موارد دانسته و خواسته ، هواداران مهندس موسوی را بر اساس این برداشت از اصحاب دجّال معرفی می­کردند و تبْعاً خود ایشان را هم مصداق دجال می­دانستند . آن روزها به برخی دوستان که دسترسی داشتم مواردی را درباره آن حدیث تذکر دادم اما متأسفانه هنوز هم می­بینم که برخی از دوستان همچنان مصرّند که همان تطبیق را ادامه داده و بر آن برداشت پافشاری کنند .

اینک نه به عنوان حمایت از مهندس موسوی و نماد سبزش و نه به عنوان حمایت از هواداران ایشان ، که تنها به عنوان مقابله با یک اندیشه افراطی که متأسفانه با سوار شدن بر موجی از مقدس نمائی و ولایت مداری می­کوشد تا سیره و یا روایات نورانی عترت طاهره (ع) که ابزار اتحاد و محور اجتماع جامعه شیعی بلکه آحاد علاقه مندان به آن خاندان مکرم و اسلام ناب محمدی است را بدل به حربه­ی حق نمائی خویش و باطل نمائی مخالفانش کند ، مطالبی را پیرامون آن حدیث به عرض دوستان می­رسانم .

در جلد دوم کتاب شریف «کمال الدین» نوشته مرحوم شیخ صدوق (قدس سره) صفحه 525 روایتی نقل گردیده که بعدها مرحوم مجلسی (قدس سره) آن روایت را به نقل از همین کتاب در بحارلانوار جلد 52 صفحه 192 نقل می­کند. متن و سند روایت به این شرح است : الطَّالَقَانِیُّ عَنِ الْجَلُودِیِّ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُعَاذٍ عَنْ قَیْسِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ أَرْقَمَ عَنْ أَبِی سَیَّارٍ الشَّیْبَانِیِّ عَنِ الضَّحَّاکِ بْنِ مُزَاحِمٍ عَنِ النَّزَّالِ بْنِ سَبْرَةَ قَالَ خَطَبَنَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ سَلُونِی أَیُّهَا النَّاسُ قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی ثَلَاثاً فَقَامَ إِلَیْهِ صَعْصَعَةُ بْنُ صُوحَانَ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَتَى یَخْرُجُ الدَّجَّالُ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ (ع) اقْعُدْ فَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ کَلَامَکَ وَ عَلِمَ مَا أَرَدْتَ وَ اللَّهِ مَا الْمَسْئُولُ عَنْهُ بِأَعْلَمَ مِنَ السَّائِلِ وَ لَکِنْ لِذَلِکَ عَلَامَاتٌ وَ هَیْئَاتٌ یَتْبَعُ بَعْضُهَا بَعْضاً کَحَذْوِ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ إِنْ شِئْتَ أَنْبَأْتُکَ بِهَا قَالَ نَعَمْ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ (ع) احْفَظْ فَإِنَّ عَلَامَةَ ذَلِکَ إِذَا أَمَاتَ النَّاسُ الصَّلَاةَ وَ أَضَاعُوا الْأَمَانَةَ وَ اسْتَحَلُّوا الْکَذِبَ وَ أَکَلُوا الرِّبَا وَ أَخَذُوا الرِّشَا وَ شَیَّدُوا الْبُنْیَانَ وَ بَاعُوا الدِّینَ بِالدُّنْیَا وَ اسْتَعْمَلُوا السُّفَهَاءَ وَ شَاوَرُوا النِّسَاءَ وَ قَطَعُوا الْأَرْحَامَ وَ اتَّبَعُوا الْأَهْوَاءَ وَ اسْتَخَفُّوا بِالدِّمَاءِ وَ کَانَ الْحِلْمُ ضَعْفاً وَ الظُّلْمُ فَخْراً وَ کَانَتِ الْأُمَرَاءُ فَجَرَةً وَ الْوُزَرَاءُ ظَلَمَةً وَ الْعُرَفَاءُ خَوَنَةً وَ الْقُرَّاءُ فَسَقَةً وَ ظَهَرَتْ شَهَادَاتُ الزُّورِ وَ اسْتَعْلَنَ الْفُجُورُ وَ قَوْلُ الْبُهْتَانِ وَ الْإِثْمُ وَ الطُّغْیَانُ وَ حُلِّیَتِ الْمَصَاحِفُ وَ زُخْرِفَتِ الْمَسَاجِدُ وَ طُوِّلَتِ الْمَنَارُ وَ أُکْرِمَ الْأَشْرَارُ وَ ازْدَحَمَتِ الصُّفُوفُ وَ اخْتَلَفَتِ الْأَهْوَاءُ وَ نُقِضَتِ الْعُقُودُ وَ اقْتَرَبَ الْمَوْعُودُ وَ شَارَکَ النِّسَاءُ أَزْوَاجَهُنَّ فِی التِّجَارَةِ حِرْصاً عَلَى الدُّنْیَا وَ عَلَتْ أَصْوَاتُ الْفُسَّاقِ وَ اسْتُمِعَ مِنْهُمْ وَ کَانَ زَعِیمُ الْقَوْمِ أَرْذَلَهُمْ وَ اتُّقِیَ الْفَاجِرُ مَخَافَةَ شَرِّهِ وَ صُدِّقَ الْکَاذِبُ وَ اؤْتُمِنَ الْخَائِنُ وَ اتُّخِذَتِ الْقِیَانُ وَ الْمَعَازِفُ وَ لَعَنَ آخِرُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوَّلَهَا وَ رَکِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ وَ تَشَبَّهَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ شَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُسْتَشْهَدَ وَ شَهِدَ الْآخَرُ قَضَاءً لِذِمَامٍ بِغَیْرِ حَقٍّ عَرَفَهُ وَ تُفُقِّهَ لِغَیْرِ الدِّینِ وَ آثَرُوا عَمَلَ الدُّنْیَا عَلَى الْآخِرَةِ وَ لَبِسُوا جُلُودَ الضَّأْنِ عَلَى قُلُوبِ الذِّئَابِ وَ قُلُوبُهُمْ أَنْتَنُ مِنَ الْجِیَفِ وَ أَمَرُّ مِنَ الصَّبِرِ فَعِنْدَ ذَلِکَ الْوَحَا الْوَحَا الْعَجَلَ الْعَجَلَ خَیْرُ الْمَسَاکِنِ یَوْمَئِذٍ بَیْتُ الْمَقْدِسِ لَیَأْتِیَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ یَتَمَنَّى أَحَدُهُمْ أَنَّهُ مِنْ سُکَّانِهِ فَقَامَ إِلَیْهِ الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَنِ الدَّجَّالُ فَقَالَ أَلَا إِنَّ الدَّجَّالَ صَائِدُ بْنُ الصَّیْدِ فَالشَّقِیُّ مَنْ صَدَّقَهُ وَ السَّعِیدُ مَنْ کَذَّبَهُ یَخْرُجُ مِنْ بَلْدَةٍ یُقَالُ لَهَا أَصْبَهَانُ مِنْ قَرْیَةٍ تُعْرَفُ بِالْیَهُودِیَّةِ عَیْنُهُ الْیُمْنَى مَمْسُوحَةٌ وَ الْأُخْرَى فِی جَبْهَتِهِ تُضِی‏ءُ کَأَنَّهَا کَوْکَبُ الصُّبْحِ فِیهَا عَلَقَةٌ کَأَنَّهَا مَمْزُوجَةٌ بِالدَّمِ بَیْنَ عَیْنَیْهِ مَکْتُوبٌ کَافِرٌ یَقْرَأْهُ کُلُّ کَاتِبٍ وَ أُمِّیٍّ یَخُوضُ الْبِحَارَ وَ تَسِیرُ مَعَهُ الشَّمْسُ بَیْنَ یَدَیْهِ جَبَلٌ مِنْ دُخَانٍ وَ خَلْفَهُ جَبَلٌ أَبْیَضُ یَرَى النَّاسُ أَنَّهُ طَعَامٌ یَخْرُجُ فِی قَحْطٍ شَدِیدٍ تَحْتَهُ حِمَارٌ أَقْمَرُ خُطْوَةُ حِمَارِهِ مِیلٌ تُطْوَى لَهُ الْأَرْضُ مَنْهَلًا مَنْهَلًا وَ لَا یَمُرُّ بِمَاءٍ إِلَّا غَارَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ یُنَادِی بِأَعْلَى صَوْتِهِ یَسْمَعُ مَا بَیْنَ الْخَافِقَیْنِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الشَّیَاطِینِ یَقُولُ إِلَیَّ أَوْلِیَائِی أَنَا الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى وَ قَدَّرَ فَهَدَى أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَى وَ کَذَبَ عَدُوُّ اللَّهِ إِنَّهُ الْأَعْوَرُ یَطْعَمُ الطَّعَامَ وَ یَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ وَ إِنَّ رَبَّکُمْ عَزَّ وَ جَلَّ لَیْسَ بِأَعْوَرَ وَ لَا یَطْعَمُ وَ لَا یَمْشِی وَ لَا یَزُولُ تَعَالَى اللَّهُ عَنْ ذَلِکَ عُلُوّاً کَبِیراً أَلَا وَ إِنَّ أَکْثَرَ أَشْیَاعِهِ یَوْمَئِذٍ أَوْلَادُ الزِّنَا وَ أَصْحَابُ الطَّیَالِسَةِ الْخُضْرِ یَقْتُلُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِالشَّامِ عَلَى عَقَبَةٍ تُعْرَفُ بِعَقَبَةِ أَفِیقٍ لِثَلَاثِ سَاعَاتٍ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ عَلَى یَدَیْ مَنْ یُصَلِّی الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ خَلْفَهُ أَلَا إِنَّ بَعْدَ ذَلِکَ الطَّامَّةَ الْکُبْرَى قُلْنَا وَ مَا ذَلِکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ خُرُوجُ دَابَّةٍ مِنَ الْأَرْضِ مِنْ عِنْدِ الصَّفَا مَعَهَا خَاتَمُ سُلَیْمَانَ وَ عَصَا مُوسَى تَضَعُ الْخَاتَمَ عَلَى وَجْهِ کُلِّ مُؤْمِنٍ فَیُطْبَعُ فِیهِ هَذَا مُؤْمِنٌ حَقّاً وَ تَضَعُهُ عَلَى وَجْهِ کُلِّ کَافِرٍ فَیُکْتَبُ فِیهِ هَذَا کَافِرٌ حَقّاً حَتَّى إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیُنَادِی الْوَیْلُ لَکَ یَا کَافِرُ وَ إِنَّ الْکَافِرَ یُنَادِی طُوبَى لَکَ یَا مُؤْمِنُ وَدِدْتُ أَنِّی الْیَوْمَ مِثْلُکَ فَأَفُوزَ فَوْزاً ثُمَّ تَرْفَعُ الدَّابَّةُ رَأْسَهَا فَیَرَاهَا مَنْ بَیْنَ الْخَافِقَیْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ طُلُوعِ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا فَعِنْدَ ذَلِکَ تُرْفَعُ التَّوْبَةُ فَلَا تَوْبَةٌ تُقْبَلُ وَ لَا عَمَلٌ یُرْفَعُ وَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً . 

ثُمَّ قَالَ ع لَا تَسْأَلُونِی عَمَّا یَکُونُ بَعْدَ ذَلِکَ فَإِنَّهُ عَهِدَ إِلَیَّ حَبِیبِی ع أَنْ لَا أُخْبِرَ بِهِ غَیْرَ عِتْرَتِی فَقَالَ النَّزَّالُ بْنُ سَبْرَةَ لِصَعْصَعَةَ مَا عَنَى أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ بِهَذَا الْقَوْلِ فَقَالَ صَعْصَعَةُ یَا ابْنَ سَبْرَةَ إِنَّ الَّذِی یُصَلِّی خَلْفَهُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الْعِتْرَةِ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ وَ هُوَ الشَّمْسُ الطَّالِعَةُ مِنْ مَغْرِبِهَا یَظْهَرُ عِنْدَ الرُّکْنِ وَ الْمَقَامِ یُطَهِّرُ الْأَرْضَ وَ یَضَعُ مِیزَانَ الْعَدْلِ فَلَا یَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً فَأَخْبَرَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّ حَبِیبَهُ رَسُولَ اللَّهِ ص عَهِدَ إِلَیْهِ أَلَّا یُخْبِرَ بِمَا یَکُونُ بَعْدَ ذَلِکَ غَیْرَ عِتْرَتِهِ الْأَئِمَّةِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِین‏.

گذشته از سند روایت که من هر چه کوشیدم نامی از روایان آن در کتب هشتگانه رجالی شیعه نیافتم ( وشاید این نتیجه حاصل از بضاعت علمی اندک من است ) متن روایت شامل نکاتی است که بدون بررسی حدیث شناسانه و صرفا با نگاهی متن محور به برخی از نقاط شاخص آن اشاره می کنم تا معلوم شود که استشهاد به چنین روایتی برای چنان منظوری نه تنها خطا بلکه نارواست .

در فقرات آغازین متن روایت توضیحاتی درباره اوضاع سیاسی - اجتماعی عصر خروج دجال آمده که مواردی را از آنها را به عنوان نمونه بر می شمارم : 1- به کار گیری نادانان 2- عمومی شدن پیروی از هوای نفس 3- بی ارزش دانسته شدن خون 4- ضعف به شمار آمدن صبر و فخر به شمار آمدن ظلم 5- ریاست و حکومت فاجران 6- به وزارت و قدرت رسیدن ظالمین 8- نامدار شدن و مورد اعتماد قرار گرفتن خائنین و مواردی از این دست . در ادامه نیز می­افزاید : « در آن روزگار رهبری مردم را پست­ترین آنها به عهده دارد و انسانهای فاجر برای ترس از شرارتشان مورد تقیّه قرار می­گیرند و انسان دروغگو راستگو شمرده می­شود و خائنین مورد اعتماد قرار میگیرند . آن روز بیت المقدس بهترین محل سکونت است تا جائیکه مردم آرزو می­کنند که کاش یکی از شهروندانش باشند .» آنگاه در وصف شخص دجال می­فرماید : « او از اصفهان و از روستایی به نام یهودیه بر می­خیزد » . در ادامه ، متن حدیث از قحطی شدیدی در آن روزگار خبر می­دهد که موجب می­شود مردم ، کوه سفید پشت سر دجال را غذا بپندارند و او خود را به خدائی معرفی خواهد کرد .

اما آن قسمت از حدیث که توسط سازندگان و منتشر کنندگان پیامک مزبور برجسته شده بود این فقره است که : « بیشتر پیروان دجال در آن روزگار فرزند رابطه نامشروع­ و صاحب طیالسه سبزند» .

آن طور که در لغتنامه مجمع البحرین می­نویسد: طَیلَسْ مفرد طَیالِسه است و آن لباسی است که بدن را می­پوشاند. این لباس دوختنی نبوده و ساده است و از لباس­های غیر عربی (عجمی) است .

اکنون به اصل بحث باز می­گردم .

کسانی که کوشیدند و یا همچنان می­کوشند تا با تطبیق چند کلمه از این حدیث طولانی هموطنان سبز پوششان را مصداق این حدیث معرفی کنند دانسته یا ندانسته ماجرایی را تصدیق می­کنند که نمی­توانند به تمام لوازمش ملتزم بمانند . خیلی از منطق به دور است اگر کسی بخشی چند کلمه­ای از این حدیثِ کاملاً پیوسته را محقق بپندارد و تحقق بخش اعظمش را انکار کند . اگر واقعاً این دسته از دوستان ، هموطنانِ سبزْ نمادشان را مصداق اصحاب دجّال می­دانند پس باید به خروج دجال هم باور داشته باشند ؛ بنا بر این به طریق اولی باید به تحقق شرایط گفته شده در اوایل حدیث هم باور داشته باشند چرا که معنی ندارد گروهی ، از اصحابِ علامت دارِ کسی باشند که هنوز موجود نبوده یا خروج نکرده است در حالی که آن حدیث با واژه (یومئذ) همراهی سبزینه­پوشان را متعلق به ظرف زمانی خروج دجال می­داند .

از سویی دیگر بر اساس همین حدیث غالب پیروان سبزینه پوش دجال در آن روز فرزندان زنا هستند . آیا آنانی که هموطنان سبز لباسشان را از اصحاب دجّال می­دانند می­توانند ثابت کنند که بیشتر آنان متولدین روابط نامشروع­اند؟ گروهی که در میان آنان از مراجع تقلید گرفته تا ایثارگران دفاع مقدس تا خانواده معظم شهدا و تا افراد عادی مسلمان و غیر مسلمان یافت می­شدند . ممکن است این دسته از برادران و خواهرانم بگویند ما منظورمان این نبوده که آنها زنا زاده­اند . من هم بر این باورم که این دسته از خواهران و برادرانم به حکم اسلام و ایمانشان نمی­توانند به این سادگی و تنها به خاطر اشتراک در یک رنگ نمادین دیگر هموطنانشان را به چنین تهمت بزرگی متهم کنند اما چرا باید اجازه داد تا عصبیّت چنان بر برخی از ما غلبه کند که خواسته یا ناخواسته چنین تهمتی را بر گروهی از هموطنانمان ولو به طور غیر مستقیم روا بداریم ؟ آیا مگر تعصب ورزی را در آموزه­های اسلامی قرآن و عترت نکوهش نکرده­اند؟ مگر بارها و بارها در زیارت حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) ، قاتلین­اش را با وصف گروهی متعصب نشناخته و نخوانده­ایم ؟ آیا اگر کسی از آنان به به پیروی از دجال متهمشان کرده و ناپاکشان خوانده ایم در دادگاهی عادل به خاطر چنین تهمتی از ما شکایت کند کدامیک از ما مستحق حدّ و تعزیر هستیم ؟ ما که تهمت ناپاکی مولد را در حق آنان روا داشته­ایم مستحق مجازاتیم یا آنان که تنها گناهشان این است که با اندیشه و باور ما مخالفند ؟

نشانه های فراوانی در این حدیث هست که (بر فرض صحت حدیث) خبر از عدم وقوع آن دارد . هنوز بیت المقدس آن شهری نیست که در این حدیث آمده ، هنوز بیت المقدس اسیر کشور جعلی و غاصب اسرائیل است و کسی که دل به صهیونیسم نداشته باشد در آرزوی سکونت در آن مکان نیست . هنوز رهبران و حاکمان برخی نقاط دنیا مانند ایران اسلامی ما مصداق این حدیث نیستند و هنوز بسیاری از علائم و شرایط مندرج در آن حدیث  قابل انطباق با مصادیق خارجی نیست .

یادمان باشد که ما مسلمانیم ، شیعه­ایم و به حکم مسلمانی و تشیّع­مان باید تربیت شده مکتب قرآن و عترت باشیم . اگر متشّیعّانه ( شبیه به شیعیان) حرف می­زنیم اما عملکردمان با قرآن و عترت سازگار نیست باید بدانیم  که ما شیعه­ی نام عترتیم ، شیعه­ی قبر عترت و شیعه­ی تصاویر نقاشی شده یا عکس برداری شده حرم عترتیم  ، نه شیعه حقیقت خاندان عترت . پس در حقیقت ما شیعه نیستیم . 

در آخر اضافه می­کنم ، علی رغم انتقادهایی که به برخی از رفتارهای جماعت سبز پوش دارم اما هرگز به چنین انطباق­هایی باور نداشته و ندارم و سخت بر این باورم که چنین رفتارهایی از مرز آموزه­های اسلامی خارج است . از عمق جان معتقدم که با نردبان حرام نمی­توان به بام سعادت رسید .

والسلام .